Vítězná past. McLaren musel kvůli FIA upravit vůz, může to být osudové

Sdílet článek

McLaren ovládl Silverstone, ale radost kalí stín budoucnosti. FIA si vyžádala úpravy, které mohou zpomalit jejich formuli (a tím i cestu za titulem).

Když Lando Norris prolétl cílovou čarou a před tribunami Silverstonu rozpoutal britskou euforii, jen málokdo tušil, že se právě rozjíždí mnohem tišší technická válka. FIA totiž ještě před závodem požádala týmy o zavedení změny, která může dramaticky ovlivnit výkonnost monopostů. McLaren zareagoval jako první – a sice vítězně, ale za cenu kompromisů, které mohou bolet.

Když se papája třese: proč změna podlahy není jen technická drobnost

FIA si letos dává pozor na detaily. Po sérii drobných požárů padl pokyn: nahraďte lehké titanové skluznice těžšími ocelovými. Důvod je bezpečnostní, ale důsledky jsou výkonnostní. McLaren byl první, kdo na tuto výzvu zareagoval novým typem podlahy – méně aerodynamicky radikálním, zato odolnějším.

V F1 ovšem platí jednoduché pravidlo: čím výš jezdíš nad zemí, tím méně přítlaku získáš. A bez přítlaku se ztrácí stabilita v zatáčkách, zpomaluje se výjezd i celkové tempo. McLaren tak byl nucen mírně zvýšit světlou výšku svých vozů. Na Silverstone to ještě stačilo. Co ale přijde na Monze nebo Singapuru?

McLaren vede. Ale za jakou cenu?

  • Oscar Piastri: 234 bodů
  • Lando Norris: 226 bodů
  • Max Verstappen: 165 bodů

Titulová matematika je neúprosná a McLaren má papírově největší šanci na double od éry Hakkinena. Jenže konkurence nespí. Ferrari i Mercedes dobře vědí, jak zásadní je možnost udržet podvozek co nejníž. A pokud FIA opravdu vynutí plošné použití ocelových bloků, bude to právě boj o optimální podlahu, co rozhodne sezonu.

Křehká dominance, která může sklouznout

McLaren si na Silverstone připsal historické vítězství, první od Hamiltona v roce 2008. Dvojité pódium – Norris první, Piastri druhý – působí jako sen. Ale právě v tom snu se skrývá háček. Pokud bude nová podlaha opravdu o něco pomalejší a FIA změnu prosadí trvale, může se zdát, že triumf na domácí půdě byl paradoxně nejrychlejším momentem sezony. A odteď to půjde už jen pomaleji.

Zůstává otázka: Je lepší přizpůsobit se pravidlům a udržet stabilitu, nebo riskovat a bojovat s technickými hranicemi za cenu možných diskvalifikací, jako se to stalo Hamiltonovi v Číně?

Zdroj foto: Pixabay

Doporučujeme

FOX kupuje třetinu IndyCar. Začíná nová kapitola amerického závodění

Změna nepřišla s řevem motorů, ale s tichým podpisem. FOX Corporation získala třetinu podílu v Penske Entertainment a tím i přímý vliv na sérii...

Fanoušci viní Red Bull ze sabotáže. Tsunodu prý zničilo pozdní volání do boxu

Yuki Tsunoda předvedl v Belgii skvělou kvalifikaci, kde se přiblížil Maxu Verstappenovi na necelé tři desetiny. Jenže nadějný výsledek rozmetala závodní strategie. Podle fanoušků...

Sto vítězství a pořád hladoví. JR Motorsports vstoupil do klubu nesmrtelných

JR Motorsports dosáhl historické mety. Sté vítězství v NASCAR Xfinity Series posunulo tým mezi elitu a potvrdilo, že úspěch se neměří jen rychlostí, ale...

Finské lesy křičí vzrušením. Tänak získal vedení ve tmě

Estonský jezdec Ott Tänak ovládl první etapu Rallye Finsko a naznačil, že letos bude chtít víc než jen umírněné body. V městské super-stage v...

Damon Hill: Hamilton má u Ferrari mimozemský problém, ještě se nezabydlel

Sedminásobný šampion si z Belgie odvezl body, ale žádné velké nadšení. Lewis Hamilton sice předvedl v závodě brilantní strategii, Damon Hill však upozorňuje, že...

Rutronik Racing sbírá pódia jako na běžícím pásu. GT série má nového lídra konzistence

V prostředí přehlceném marketingem a agresivními slogany si Rutronik Racing razí cestu poctivou prací a systematickým výkonem. V GT World Challenge Europe znovu vystoupali...

Hamiltonův víkend v mlze: Ferrari mu v Belgii přistřihlo křídla

Lewis Hamilton předvedl v Belgii brilantní stíhací jízdu, ale nakonec narazil na hranici, kterou neurčila trať, ale vlastní tým. Ferrari mu totiž nařídilo taktiku...

Z odepisovaného lídra zpět do hry. Vasseur zřejmě zůstává díky Leclercovi

Fred Vasseur měl být podle mnohých na odchodu z Ferrari. Ovšem Charles Leclerc na trati spustil lavinu změn a sérií pódiových umístění otočil nejen...

Alex Dunne se dotkl hvězd, pak mu je sebrali. Penalizace změnila vítěze i šampionát

Alex Dunne projel cílem jako vítěz, ale jeho radost trvala jen chvíli. Technická penalizace za chybu při startu ho připravila o triumf i klíčové...

Déšť, strategie, přesnost. McLaren se utrhl v čele šampionátu

Oscar Piastri potvrdil výjimečnou formu letošní sezony, když ovládl Velkou cenu Belgie. V dešti, na vlhké trati a s opozicí v zádech si připsal...

Spa jako jizva: Gasly závodil s obrazem smrti v hlavě

Pro diváky je Spa-Francorchamps trať rychlosti a prestiže. Pro Pierra Gaslyho je to místo, kde se zastavil čas. Každý návrat na toto okruhové monstrum...

Bestie se probouzí: Genesis spustil motor hypercaru GMR-001

Ticho v dílně přerušil hluboký zvuk. Genesis poprvé spustil motor GMR-001, prototypu hypercaru, se kterým chce zaútočit na WEC a legendární Le Mans. První...

Jimmie Johnson chválí Daniela Suareze, ale připouští, že pro něj není místo v týmu

NASCAR umí být krutý svět. I když si získáte respekt legendy, nemusí to znamenat volnou sedačku. Jimmie Johnson otevřeně řekl, že Daniela Suareze obdivuje,...

Komatsu promluvil bez příkras: Toto je největší slabina Haasu

Místo radosti z krásy strojů přivezl Goodwood tvrdé uvědomění. Šéf týmu Haas Ayao Komatsu na festivalu odhalil, co nejvíc trápí americkou stáj. A není...

Verstappen reaguje na šok z Red Bullu: Nový šéf, nová pravidla hry

Red Bull zažil zemětřesení. Christian Horner po dvaceti letech opustil místo šéfa týmu a na jeho místo nastoupil Lorenzo Mekies. Max Verstappen popsal, jak...