McLaren ovládl Silverstone, ale radost kalí stín budoucnosti. FIA si vyžádala úpravy, které mohou zpomalit jejich formuli (a tím i cestu za titulem).
Když Lando Norris prolétl cílovou čarou a před tribunami Silverstonu rozpoutal britskou euforii, jen málokdo tušil, že se právě rozjíždí mnohem tišší technická válka. FIA totiž ještě před závodem požádala týmy o zavedení změny, která může dramaticky ovlivnit výkonnost monopostů. McLaren zareagoval jako první – a sice vítězně, ale za cenu kompromisů, které mohou bolet.
Když se papája třese: proč změna podlahy není jen technická drobnost
FIA si letos dává pozor na detaily. Po sérii drobných požárů padl pokyn: nahraďte lehké titanové skluznice těžšími ocelovými. Důvod je bezpečnostní, ale důsledky jsou výkonnostní. McLaren byl první, kdo na tuto výzvu zareagoval novým typem podlahy – méně aerodynamicky radikálním, zato odolnějším.
V F1 ovšem platí jednoduché pravidlo: čím výš jezdíš nad zemí, tím méně přítlaku získáš. A bez přítlaku se ztrácí stabilita v zatáčkách, zpomaluje se výjezd i celkové tempo. McLaren tak byl nucen mírně zvýšit světlou výšku svých vozů. Na Silverstone to ještě stačilo. Co ale přijde na Monze nebo Singapuru?
McLaren vede. Ale za jakou cenu?
- Oscar Piastri: 234 bodů
- Lando Norris: 226 bodů
- Max Verstappen: 165 bodů
Titulová matematika je neúprosná a McLaren má papírově největší šanci na double od éry Hakkinena. Jenže konkurence nespí. Ferrari i Mercedes dobře vědí, jak zásadní je možnost udržet podvozek co nejníž. A pokud FIA opravdu vynutí plošné použití ocelových bloků, bude to právě boj o optimální podlahu, co rozhodne sezonu.
Křehká dominance, která může sklouznout
McLaren si na Silverstone připsal historické vítězství, první od Hamiltona v roce 2008. Dvojité pódium – Norris první, Piastri druhý – působí jako sen. Ale právě v tom snu se skrývá háček. Pokud bude nová podlaha opravdu o něco pomalejší a FIA změnu prosadí trvale, může se zdát, že triumf na domácí půdě byl paradoxně nejrychlejším momentem sezony. A odteď to půjde už jen pomaleji.
Zůstává otázka: Je lepší přizpůsobit se pravidlům a udržet stabilitu, nebo riskovat a bojovat s technickými hranicemi za cenu možných diskvalifikací, jako se to stalo Hamiltonovi v Číně?
Zdroj foto: Pixabay