Mercedes se propadá do zóny nepředvídatelnosti. A přestože stále patří mezi tři nejlepší týmy sezony, výkonnostní chaos a nedořešené technické potíže způsobují frustraci nejen u fanoušků, ale i u odborníků.
Výmluvy už nikoho nezajímají
Bývalý technický šéf Jordanu Gary Anderson se ostře opřel do šéfa Mercedesu Tota Wolffa. Podle něj není užitečné neustále opakovat, že W16 „nemá rád teplo, dlouhé zatáčky a abrazivní asfalt“, pokud tým není schopen tyto problémy řešit.
„Pokud znáte problémy, musíte je odstranit. Nestačí o nich jen mluvit,“ řekl Anderson pro The Race. „To, že Mercedes dominuje v Kanadě a o dva týdny později je mimo hru v Rakousku, ukazuje na hlubší nestabilitu.“
Podle něj selhává i simulační program týmu. High-tech vybavení, jako simulátory s přímou účastí jezdců, nedokáže nahradit základní závodní instinkt. Mercedes podle něj ztrácí schopnost jasně číst směr vývoje.
Výsledky, které nedávají smysl
Mercedes má za sebou sezonu plnou protichůdných signálů. V Kanadě George Russell vyhrál a Kimi Antonelli dojel na stupních vítězů. V dalších dvou závodech však tým sbíral body s obtížemi. V Rakousku Russell nestačil na čelo a v Silverstonu přišel slibný výsledek kvůli chybné strategii, když Mercedes nasadil suché pneumatiky příliš brzy.
Antonelli čelil technickým problémům, které mu zhatily závody v Imole i Barceloně. V Monaku se oba monoposty nedostaly ani do závěrečné části kvalifikace a tým odjel s nulou.
Ztráta 12 bodů na Ferrari a těsné třetí místo v Poháru konstruktérů ukazují, že Mercedes má stále rychlost. Chybí mu ale stabilita, která by výkonnost proměnila v konzistentní výsledky.
Sprint v Belgii jako zkouška ohněm
Příští zastávky v Belgii a Maďarsku budou klíčové. Mercedes plánuje představit nové technické balíčky, od kterých si slibuje zlepšení. Jenže Spa bude hostit sprintový víkend.
Jezdci tak dostanou jen jednu tréninkovou jednotku, než vyjedou do kvalifikace. To výrazně ztíží ověření nových dílů a jejich správné nastavení.
Interně panují obavy, že ani nové úpravy nebudou stačit na to, aby se tým vrátil do boje s McLarenem. Podle zákulisních informací vůz stále postrádá schopnost držet krok s výkonnostní špičkou na všech typech tratí.
Budoucnost je nejistá, tlak roste
Smlouvy obou jezdců vyprší na konci roku 2025. Russell zatím drží čtvrté místo v šampionátu jezdců, Antonelli je sedmý. Tým potřebuje nejen vylepšit techniku, ale i ukázat závodníkům, že má plán.
Mercedes má stále čas, ale okno pro změnu se zužuje. Pokud ani nadcházející závody nepřinesou posun, bude muset vedení čelit nepříjemným otázkám. Výmluvy na teplotu přestávají stačit. Potřebná je akce, která vrátí stříbrné šípy zpět tam, kam historicky patří.
Zdroj foto: Pixabay