Porsche představilo nový model pro 911 GT3 Cup. Od roku 2026 bude tento vůz jezdit na syntetické palivo s téměř 80% podílem obnovitelných složek.
Porsche vsadilo na Haru Oni
Vývoj se odehrává nejen v garážích Stuttgartu, ale i v Chile. Právě tam, ve větrném regionu Punta Arenas, vzniká projekt Haru Oni – továrna na syntetická paliva, která využívá obnovitelnou elektřinu, vodu a CO₂ z atmosféry k výrobě tzv. eFuels. A právě odtud bude čerpat Porsche pro svůj 911 Cup 2026.
Emisní úspora? Až 66 % CO₂ oproti klasickému benzínu. Automobilka zároveň slibuje, že výkon zůstane bez kompromisů. Pilotní testy už běží a vše směřuje ke vstupu na okruhy.
Motorsport jako laboratoř
Závodní prostředí je ideálním testovacím polem – eFuel se ukazuje jako naděje pro motorsport i běžné silnice. Oproti elektromobilitě nabízí výhodu v kompatibilitě se stávající infrastrukturou. Nejde o revoluci typu „vypnout spalováky“, ale o inteligentní přechod.
„Tímto krokem spojujeme výkon s udržitelností. Motorsport může být součástí řešení, ne jen problémem,“ uvedl šéf Porsche Motorsport Thomas Laudenbach pro Ainvest.com.
Co bude dál?
Všichni sledují, zda se eFuel rozšíří i do dalších kategorií… třeba Le Mans, DTM nebo WRC. Pokud Porsche uspěje, mohla by se syntetická paliva stát součástí širší ekologické transformace v motorsportu. A místo tichého ševelení elektromotorů bychom mohli i nadále slyšet burácení motorů, jen bez výčitek.
Zdroj foto: Pixabay