Rallycross pod novým velením. FIA přepisuje pravidla a slibuje digitalizaci

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Od roku 2025 bude rallycross opět řízen přímo Mezinárodní automobilovou federací. FIA si bere sérii zpět pod křídla a slibuje radikální změny, a to nejen v závodním formátu, ale i ve způsobu, jakým chce oslovit digitální publikum. Rallycross tak vstupuje do éry strukturální proměny, která má zachránit jeho jméno i publikum.

Ztracená značka, která chce zpět na mapu

Ještě před pár lety byl rallycross jedním z nejnapínavějších formátů motorsportu. Krátké, intenzivní závody na kombinaci asfaltu a šotoliny, těsná auta, přímé souboje. Avšak s úbytkem hvězd, problémy s elektrifikací a chaotickým řízením série se z původního náboje stala rozplizlá značka. Fanoušci odcházeli, zájem médií slábl, promotéři se točili jako figurky v šachové partii bez krále.

FIA teď říká dost. Od roku 2025 přebírá World Rallycross Championship pod přímou správu, čímž se mění pravidla hry.

Co se mění a proč to má smysl?

Podle plánů FIA se bude rallycross od roku 2025 řídit novým systémem, který má:

  • sjednotit pravidla a navrátit sportovní konzistenci
  • změnit formát rozjížděk zpět na časově měřené jízdy
  • zjednodušit systém postupu do finále a zvýšit napětí
  • posílit přímé přenosy a digital-first přístup pro diváky
  • přiblížit sérii fanouškům pomocí interaktivních funkcí

Rallycross se má stát přístupnějším, transparentnějším… a hlavně opět atraktivním.

FIA jako dirigent s druhou šancí

Je paradoxní, že právě FIA, často kritizovaná za byrokratický přístup a pomalost, je nyní tou, která chce přinést rychlost zpět do rallycrossu. Pod vedením sportovního oddělení se má série zbavit marketingového balastu, zaměřit se na autenticitu a vrátit se ke kořenům což jsou krátké závody, čistá akce, žádné triky.

Zároveň ale sází na nové technologie. Mezi klíčové oblasti patří:

  • rozšíření streamovacích platforem a dostupnost závodů zdarma
  • využití datových grafů v reálném čase a přímé interakce s fanoušky
  • zapojení mladých diváků skrze sociální platformy a herní kanály

Přestavba trati i značky

Rallycross dlouho balancoval mezi čistým motorsportem a televizní show. Teď má šanci stát se obojím, ale bez falešných pozlátek. Pokud se podaří spojit dynamiku závodů s kvalitním přenosem a novým přístupem k fanouškům, může jít o jednu z největších resuscitací motorsportového světa.

Zůstává však otázka, kdo usedne do aut. Bez silných osobností, které by sérii prodaly nejen výkonem, ale i charismatem, bude comeback těžký. FIA ale věří, že s jasnými pravidly, dobrým plánem a moderním rámcem to zvládne. Jen to tedy možná nebude hned…

Zdroj foto: Profimedia

Reklama

Doporučujeme

Nečekaně rychlý Quartararo. Barcelona ukázala jinou tvář Yamahy

Fabio Quartararo dokázal v Barceloně to, co málokdo čekal. Na trati, kde Yamaha tradičně bojuje s nedostatkem přilnavosti, zajel Francouz druhé místo ve sprintu...

Acostův hazard s měkkou gumou. Odvážný tah, který málem zničil závod

Pedro Acosta zvolil v Katalánsku odvážnou strategii. Jako jediný na startu nasadil měkkou zadní pneumatiku, zatímco všichni soupeři sáhli po střední směsi. Risk mu...

Helmut Marko chválí návrat radosti do Red Bullu po odchodu Hornera

Red Bull po odchodu Christiana Hornera chytil druhý dech. Helmut Marko tvrdí, že Laurent Mekies přinesl zpět radost, zatímco Max Verstappen zajel v Monze...

Dvojitý pád, nulové body. Bezzecchi na Aprilii prožil nejhorší víkend sezony

Marco Bezzecchi čekal v Barceloně pokračování své úspěšné série, místo toho ale odjížděl z Katalánska bez bodu a s pocitem křivdy. Nejprve skončil na...

Odvážný útok se změnil v pád formy. Mariniho stíhací jízda skončila fiaskem

Italský jezdec Luca Marini se v Barceloně pustil do odvážného stíhání Pedra Acosty. Jenže pokus o průlom skončil opačně, než si představoval. Vyčerpal zadní...

Caterham opět cílí na F1. V roce 2027 možná uvidíme návrat největšího smolaře

Caterham byl ve Formuli 1 smolařem, který kromě zadlužení nic nedokázal. Přesto se teď objevuje odvážný plán na jeho návrat v roce 2027, za...

Sprint MotoGP přinesl drama: Aldeguer srazil Bezzecchiho, trest je na světě

Katalánský sprint MotoGP se změnil v drama, když se Fermin Aldeguer pokusil o riskantní manévr a smetl Marca Bezzecchiho. Ital nakonec vyvázl jen s...

Frustrovaný Bagnaia se trápí. „Nevím, co dělat jinak,“ přiznal po fiasku

Dvojnásobný mistr světa MotoGP Pecco Bagnaia prožívá v Barceloně jednu z nejhorších krizí své kariéry. Po pátečním tréninku skončil až na 21. místě a...

Verstappen triumfoval v Monze. McLaren poprvé zpomalil, Ferrari bez pódia 

Max Verstappen potvrdil svou rychlost a po skvělém výkonu z pole position ovládl Grand Prix v Monze. McLaren tentokrát musel ustoupit, i když jeho...

Dramatická kolize v Barceloně. Salače přejela vlastní motorka

Český jezdec Filip Salač prožil v Katalánsku jeden z nejděsivějších momentů své kariéry. Po kolizi s domácím soupeřem ho přejela vlastní motorka a musel...

„Nejupřímnější a nejzábavnější Fin.“ Hamilton reaguje na Bottasův comeback

Lewis Hamilton přivítal zprávu, že jeho bývalý týmový kolega Valtteri Bottas se v roce 2026 vrátí do Formule 1 v barvách Cadillacu. Podle sedminásobného...

Trhliny v brnění šampiona. Marquez na svém neoblíbeném okruhu hledá rychlost

Dominantní lídr šampionátu Marc Marquez sice zakončil páteční tréninky v Barceloně na solidním čtvrtém místě, přesto volí nečekaně skromná slova. Přiznává, že na jednom...

Rudí býci zabouchli dveře před nosem. Slavný šampion má smůlu

Čtyři tituly v IndyCar za pět let a dveře do Formule 1 přesto zůstávají zavřené. Španělský fenomén Alex Palou sleduje, jak se jeho sen...

Konec spekulací. Franco Morbidelli zůstává v Rossiho království

Měsíce spekulací jsou u konce. Franco Morbidelli umlčel pochybovače a prodloužil smlouvu s týmem VR46. Hvězdný prach jménem Acosta Ještě během léta to vypadalo, že dny...

Bedny nestačí. Staněk odmítá další sezonu ve F2 a míří k elitě

Český závodník Roman Staněk září ve Formuli 2, ale další sezonu už v této sérii jezdit nechce. Jednadvacetiletý pilot otevřeně přiznal, že jeho cílem...
Reklama