Čtyři tituly v IndyCar za pět let a dveře do Formule 1 přesto zůstávají zavřené. Španělský fenomén Alex Palou sleduje, jak se jeho sen rozplývá, zatímco paradoxně drží palce svému největšímu rivalovi, aby prorazil tam, kde on sám zatím neuspěl.
Rudá stopka pro španělského mistra
Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc. Šepot v paddocku Formule 1 sílil a jméno Alexe Paloua se skloňovalo především ve spojení s Red Bullem. Představa spojení dominantního šampiona IndyCar s Maxem Verstappenem zněla jako recept na nezastavitelný tým. Jenže bublina splaskla dřív, než se stihla pořádně nafouknout. Vedení stáje z Milton Keynes dalo jasně najevo, že pro sezonu 2026 bude lovit ve vlastních vodách.
Pro osmadvacetiletého Španěla je to další hořká pilulka. Jeho cesta směrem k F1 je dlážděna komplikacemi, z nichž nejvýraznější byla vleklá a stále nedořešená smluvní tahanice s McLarenem. Ačkoliv jeho talent nikdo nezpochybňuje, pověst jezdce, který nedodržel dohodu, mu v přísně střeženém světě Formule 1 rozhodně nepomáhá. Čas běží a další šance už přijít nemusí.
Když Amerika nestačí
Palouův příběh je jen dalším důkazem, jak hluboká je propast mezi americkou a evropskou formulovou scénou. Není přitom jediný, kdo na tuto bariéru naráží. Podobnou zkušenost má za sebou i jeho rival Colton Herta, o kterého se vážně zajímal nově vznikající tým Cadillac. Očekávalo se, že stáj zaštítěná General Motors vsadí na americkou krev.
Místo toho ale vedení ukázalo na jistotu a zkušenost. Podepsalo víceleté kontrakty se Sergiem Pérezem a Valtterim Bottasem, čímž dalo jasně najevo, že pro experimenty není v jejich garáži místo. Elitní sedačky v královně motorsportu zůstávají pro hvězdy ze zámoří zakleté.
Podpora místo rivality
V atmosféře zklamání a nejistoty by se dala očekávat frustrace nebo zášť. Alex Palou však ukazuje překvapivou velkorysost. Místo aby se užíral vlastním neúspěchem, veřejně vyjádřil podporu právě Hertovi, jehož jméno se v souvislosti s F1 stále objevuje.
„Slyšel jsem nějaké zvěsti. Ptal jsem se ho na to, ale nechtěl mi nic prozradit,“ pousmál se Palou v rozhovoru pro deník Marca. Naznačil však, že by za Hertovým mlčením mohl být promyšlený plán. „Nevím, jestli to tak udělá, ale možná v tom vidí nejlepší cestu. Pomohlo by mu to poznat všechny tratě, nasbírat body do superlicence a nastoupit v roce 2027. Pokud ano, doufám, že se mu to podaří.“
Palou věří, že úspěch jednoho by mohl otevřít dveře i ostatním. Vidí v tom šanci, jak konečně přesvědčit šéfy týmů F1 o kvalitě jezdců z IndyCar.
„Budu mu držet palce, protože vím, že by odvedl neuvěřitelnou práci. A pomohlo by to budoucím týmům, aby se nebály angažovat jezdce odsud, z Ameriky,“ vysvětlil. „Úroveň tady je mimořádně vysoká. To, že se o F1 mluví v souvislosti s mladými kluky jako Colton nebo Pato, je jen důkaz. Bojují o tituly, vyhrávají závody a zaslouží si dostat šanci.“
Zdroj foto: Pixabay