Odhalená logistika WRC. Jak se přesouvá celý tým mezi dvěma závody?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Tým Toyoty odhalil, jaká monstrózní logistická operace je nutná k přesunu celého kolosu na další podnik v Chile, jenž je vzdálený tisíce kilometrů.

Měsíce plánování, dva druhy dopravy

Letošní kalendář mistrovství světa v rallye přichystal pro týmy extrémní výzvu, a tou jsou dva po sobě jdoucí podniky v Jižní Americe oddělené pouhým týdnem. Jak se takový přesun zvládá? Tovární tým Toyota Gazoo Racing nechal nahlédnout pod pokličku své operace, která začíná měsíce před samotným závodem.

Celý proces, který logisticky zajišťuje partner týmu DHL, vyžaduje kombinaci námořní a letecké dopravy.

  • Námořní doprava: Devět kontejnerů, které vypluly na cestu už 13. června, vezou pět průzkumných vozů, kuchyni, dílny a náhradní díly.
  • Letecká doprava: Patnáct leteckých kontejnerů s tím nejcennějším, tedy samotnými závodními speciály, odstartovalo 14. srpna.

Tři dny na stavbu, jeden na demolici

Po příjezdu do paraguayského servisního parku v Encarnaciónu začíná další fáze. Desetičlenný tým má pouhé tři dny na to, aby z kontejnerů postavil plně funkční operační základnu. Ta zahrnuje stany pro pět vozů GR Yaris Rally1, zázemí pro hosty i kanceláře pro personál. Po skončení rally a oslavách 102. vítězství Toyoty v historii WRC trvá rozebrání celého dočasného městečka jediný den. Tím ale práce ani zdaleka nekončí.

Hrdinská práce v boxech

Než se vozy mohou vydat na cestu do Chile, musí projít kompletní repasí a přípravou na zcela odlišné podmínky. Vše se odehrává ještě v Paraguayi a jde o neuvěřitelně intenzivní proces, který zabere tři dny. Armáda složená z 25 techniků, sedmi specialistů, tří inženýrů a čtyř koordinátorů rozebere všech pět vozů do posledního šroubku.

Během repase se mění hlavní panely karoserie, demontuje a znovu skládá se motor i převodovka. Vše se odehrává s pomocí 25 sad nářadí a 12 zvedáků.

Stěhování napříč kontinentem

Jakmile je tato herkulovská práce dokončena, celý kolos se opět zabalí a vydá se na 2 400 kilometrů dlouhou cestu po silnici do chilského města Concepción. Po příjezdu se celý proces stavby servisního parku zopakuje, aby bylo vše připraveno na dalších 16 rychlostních zkoušek.

Práce týmu WRC je tak nekončícím závodem, který se neodehrává jen na trati. Až se vozy Toyoty postaví na start v Chile, bude to vesměs nejen výsledek jezdeckého umění, nýbrž i dokonalé souhry desítek lidí. 

Zdroj foto: Pixabay

Reklama

Doporučujeme

Nečekaně rychlý Quartararo. Barcelona ukázala jinou tvář Yamahy

Fabio Quartararo dokázal v Barceloně to, co málokdo čekal. Na trati, kde Yamaha tradičně bojuje s nedostatkem přilnavosti, zajel Francouz druhé místo ve sprintu...

Acostův hazard s měkkou gumou. Odvážný tah, který málem zničil závod

Pedro Acosta zvolil v Katalánsku odvážnou strategii. Jako jediný na startu nasadil měkkou zadní pneumatiku, zatímco všichni soupeři sáhli po střední směsi. Risk mu...

Helmut Marko chválí návrat radosti do Red Bullu po odchodu Hornera

Red Bull po odchodu Christiana Hornera chytil druhý dech. Helmut Marko tvrdí, že Laurent Mekies přinesl zpět radost, zatímco Max Verstappen zajel v Monze...

Dvojitý pád, nulové body. Bezzecchi na Aprilii prožil nejhorší víkend sezony

Marco Bezzecchi čekal v Barceloně pokračování své úspěšné série, místo toho ale odjížděl z Katalánska bez bodu a s pocitem křivdy. Nejprve skončil na...

Odvážný útok se změnil v pád formy. Mariniho stíhací jízda skončila fiaskem

Italský jezdec Luca Marini se v Barceloně pustil do odvážného stíhání Pedra Acosty. Jenže pokus o průlom skončil opačně, než si představoval. Vyčerpal zadní...

Caterham opět cílí na F1. V roce 2027 možná uvidíme návrat největšího smolaře

Caterham byl ve Formuli 1 smolařem, který kromě zadlužení nic nedokázal. Přesto se teď objevuje odvážný plán na jeho návrat v roce 2027, za...

Sprint MotoGP přinesl drama: Aldeguer srazil Bezzecchiho, trest je na světě

Katalánský sprint MotoGP se změnil v drama, když se Fermin Aldeguer pokusil o riskantní manévr a smetl Marca Bezzecchiho. Ital nakonec vyvázl jen s...

Frustrovaný Bagnaia se trápí. „Nevím, co dělat jinak,“ přiznal po fiasku

Dvojnásobný mistr světa MotoGP Pecco Bagnaia prožívá v Barceloně jednu z nejhorších krizí své kariéry. Po pátečním tréninku skončil až na 21. místě a...

Verstappen triumfoval v Monze. McLaren poprvé zpomalil, Ferrari bez pódia 

Max Verstappen potvrdil svou rychlost a po skvělém výkonu z pole position ovládl Grand Prix v Monze. McLaren tentokrát musel ustoupit, i když jeho...

Dramatická kolize v Barceloně. Salače přejela vlastní motorka

Český jezdec Filip Salač prožil v Katalánsku jeden z nejděsivějších momentů své kariéry. Po kolizi s domácím soupeřem ho přejela vlastní motorka a musel...

„Nejupřímnější a nejzábavnější Fin.“ Hamilton reaguje na Bottasův comeback

Lewis Hamilton přivítal zprávu, že jeho bývalý týmový kolega Valtteri Bottas se v roce 2026 vrátí do Formule 1 v barvách Cadillacu. Podle sedminásobného...

Trhliny v brnění šampiona. Marquez na svém neoblíbeném okruhu hledá rychlost

Dominantní lídr šampionátu Marc Marquez sice zakončil páteční tréninky v Barceloně na solidním čtvrtém místě, přesto volí nečekaně skromná slova. Přiznává, že na jednom...

Rudí býci zabouchli dveře před nosem. Slavný šampion má smůlu

Čtyři tituly v IndyCar za pět let a dveře do Formule 1 přesto zůstávají zavřené. Španělský fenomén Alex Palou sleduje, jak se jeho sen...

Konec spekulací. Franco Morbidelli zůstává v Rossiho království

Měsíce spekulací jsou u konce. Franco Morbidelli umlčel pochybovače a prodloužil smlouvu s týmem VR46. Hvězdný prach jménem Acosta Ještě během léta to vypadalo, že dny...

Bedny nestačí. Staněk odmítá další sezonu ve F2 a míří k elitě

Český závodník Roman Staněk září ve Formuli 2, ale další sezonu už v této sérii jezdit nechce. Jednadvacetiletý pilot otevřeně přiznal, že jeho cílem...
Reklama