Sedm závodů do konce sezony a napětí houstne. Pětice špičkových jezdců, včetně čtyřnásobného šampiona Maxe Verstappena, tančí na tenkém ledě… jediná další výměna motoru je pošle na chvost startovního pole. Kdo z nich se propadne jako první?
Kdo si hraje s ohněm?
S blížícím se koncem sezony Formule 1 se do popředí dostává téma, jež může zásadně promluvit do bojů o nejvyšší příčky… penalizace na startovním roštu. Po Velké ceně Itálie, kde Red Bull nasadil do vozu Maxe Verstappena čerstvou pohonnou jednotku, se úřadující mistr světa ocitl ve velmi prekérní situaci.
Přidal se tak ke skupině, v níž už figurují oba jezdci McLarenu Oscar Piastri a Lando Norris, pilot Ferrari Charles Leclerc a George Russell z Mercedesu. Všech pět jezdců nyní balancuje na samé hraně povoleného počtu komponentů. Každá další kompletní výměna motoru pro ně bude znamenat automatický pád na konec startovního roštu.
Jiní už touto fází prošli. Lewis Hamilton s Ferrari, Verstappenův týmový kolega Júki Cunoda a Kimi Antonelli z Mercedesu si své tresty odbyly dříve v sezoně, aby si navýšili zásobu dílů pro zbytek roku. Jakýkoli další zásah do jejich vozů by ovšem znamenal další nevyhnutelnou sankci.
Sebevědomí v táboře Býků
Pravidla jsou přísná. Jezdci mají pro sezonu k dispozici čtyři spalovací motory, turba a jednotky MGU-H a MGU-K. U baterií a řídicí elektroniky je limit ještě přísnější, pouhé dva kusy na rok. Týmy sice mohou nasazovat dříve použité komponenty ze své zásoby, čímž mohou oddálit penalizaci, avšak s osmi zbývajícími závody se tato strategie stává stále složitější.
Šéf týmu Red Bull Laurent Mekies nedávno okomentoval křehkou rovnováhu, s níž musí jeho stáj pracovat při správě Verstappenových dílů.
„Mohl bych říct, že ještě nevím, ale… vážně si myslím, že jsme na tom docela dobře,“ poznamenal Francouz. Jak dále vysvětlil, nasazení nového motoru pro Maxe v Monze a strategická výměna u Júkiho Cunody o pár závodů dříve byly pečlivě plánované kroky. „Takže jsem si jistý a doufám, že nám to vyjde,“ svěřil se Mekies.
Čísla mluví jasně
Pohled na statistiky, které přinesl web RacingNews365, odhaluje, jak napjatá situace skutečně je. Následující jezdci využili maximální povolený počet klíčových komponent (spalovací motor, turbo, MGU-H, MGU-K):
- Max Verstappen (Red Bull)
- Oscar Piastri (McLaren)
- Lando Norris (McLaren)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- George Russell (Mercedes)
Tito piloti už penalizaci obdrželi a nasadili pátou sadu klíčových komponent:
- Lewis Hamilton (Ferrari)
- Júki Cunoda (Red Bull)
- Kimi Antonelli (Mercedes)
Strategické šachy jsou v plném proudu. I ten nejlepší plán se však může se zbývajícími velkými cenami rychle rozpadnout.
Zdroj foto: Pixabay
