Jezdí, jen když se mu chce, vynechává závody a stejně nenašel přemožitele. Sébastien Ogier v sobotu odpoledne přepsal dějiny motorsportu, když v neúprosném saúdském písku vybojoval devátý titul mistra světa, čímž se vyrovnal svému krajanovi Sébastienu Loebovi, zatímco jeho rivalovi zbyly jen oči pro pláč.
Pan Efektivita a smutný Velšan
Ogierova sezona 2025 je anomálií, která popírá logiku moderního sportu. Jednačtyřicetiletý Francouz absolvoval jen částečný program, vynechal tři podniky, a přesto dokázal vyhrát více než polovinu rallye, do kterých nastoupil. Do finálového dne v Džiddě vstupoval s titěrným náskokem, ale rozhodující útok si schoval na předposlední rychlostní zkoušku Asfan. Tam se prodral ze šestého místa na třetí a definitivně vzal vítr z plachet svému týmovému kolegovi.
Elfyn Evans tak musí znovu kousat hořkou pilulku. Velšan skončil v šampionátu druhý už popáté v kariéře, tentokrát o pouhé čtyři body. Je to jeden z nejtěsnějších výsledků v historii, který jen potvrzuje jeho nálepku „toho druhého“.
„Jaká to byla sezóna, to je jisté. Upřímně, jaký to byl souboj s Elfynem a Scottem,“ složil Ogier poklonu svému soupeři. „Velký šampion může existovat jen tehdy, když má velkého oponenta. Tlačili nás na limit až do úplně poslední zkoušky roku.“ Titul mistra světa poprvé v kariéře slaví i jeho spolujezdec Vincent Landais.
Chaos v dunách
Závěr soutěže připomínal spíše demoliční derby. Dosavadní lídr a senzace soutěže Mārtiņš Sesks doplatil na dravost a musel měnit kolo, což ho stálo osm minut a nakonec i dokončení závodu. Stejný osud potkal Kalleho Rovanperu, zatímco Takamoto Katsuta poslal svou Toyotu přes střechu.
Tohoto chaosu dokonale využil Thierry Neuville. Belgičan si dojel pro své první a jediné vítězství v sezoně, i když to nebylo zadarmo. V závěru se strachoval o tlumiče svého Hyundaie. „Byla to super těžká sezóna, ale skončit ji nečekaným vítězstvím je skvělý pocit,“ oddechl si v cíli Neuville, který vyhrál o necelou minutu.
Zahozená šance na debut snů
Hořkosladkou příchuť má závod pro Adriena Fourmauxe. Ten sice dovezl Hyundai na druhém místě a zajistil týmu double, ale nebýt fatální chyby, stál by na stupínku nejvyšším. V pátek totiž inkasoval minutovou penalizaci za předčasný příjezd do časové kontroly, což ho srazilo z vedení.
Šampionát WRC tak končí triumfem staré školy. Ogier dokázal, že zkušenosti a chladná hlava v rozhodujících momentech stále platí na dravé mládí.
Zdroj: WRC.com
Zdroj foto: Profimedia
