Od roku 2025 bude rallycross opět řízen přímo Mezinárodní automobilovou federací. FIA si bere sérii zpět pod křídla a slibuje radikální změny, a to nejen v závodním formátu, ale i ve způsobu, jakým chce oslovit digitální publikum. Rallycross tak vstupuje do éry strukturální proměny, která má zachránit jeho jméno i publikum.
Ztracená značka, která chce zpět na mapu
Ještě před pár lety byl rallycross jedním z nejnapínavějších formátů motorsportu. Krátké, intenzivní závody na kombinaci asfaltu a šotoliny, těsná auta, přímé souboje. Avšak s úbytkem hvězd, problémy s elektrifikací a chaotickým řízením série se z původního náboje stala rozplizlá značka. Fanoušci odcházeli, zájem médií slábl, promotéři se točili jako figurky v šachové partii bez krále.
FIA teď říká dost. Od roku 2025 přebírá World Rallycross Championship pod přímou správu, čímž se mění pravidla hry.
Co se mění a proč to má smysl?
Podle plánů FIA se bude rallycross od roku 2025 řídit novým systémem, který má:
- sjednotit pravidla a navrátit sportovní konzistenci
- změnit formát rozjížděk zpět na časově měřené jízdy
- zjednodušit systém postupu do finále a zvýšit napětí
- posílit přímé přenosy a digital-first přístup pro diváky
- přiblížit sérii fanouškům pomocí interaktivních funkcí
Rallycross se má stát přístupnějším, transparentnějším… a hlavně opět atraktivním.
FIA jako dirigent s druhou šancí
Je paradoxní, že právě FIA, často kritizovaná za byrokratický přístup a pomalost, je nyní tou, která chce přinést rychlost zpět do rallycrossu. Pod vedením sportovního oddělení se má série zbavit marketingového balastu, zaměřit se na autenticitu a vrátit se ke kořenům což jsou krátké závody, čistá akce, žádné triky.
Zároveň ale sází na nové technologie. Mezi klíčové oblasti patří:
- rozšíření streamovacích platforem a dostupnost závodů zdarma
- využití datových grafů v reálném čase a přímé interakce s fanoušky
- zapojení mladých diváků skrze sociální platformy a herní kanály
Přestavba trati i značky
Rallycross dlouho balancoval mezi čistým motorsportem a televizní show. Teď má šanci stát se obojím, ale bez falešných pozlátek. Pokud se podaří spojit dynamiku závodů s kvalitním přenosem a novým přístupem k fanouškům, může jít o jednu z největších resuscitací motorsportového světa.
Zůstává však otázka, kdo usedne do aut. Bez silných osobností, které by sérii prodaly nejen výkonem, ale i charismatem, bude comeback těžký. FIA ale věří, že s jasnými pravidly, dobrým plánem a moderním rámcem to zvládne. Jen to tedy možná nebude hned…
Zdroj foto: Profimedia