Japonský gigant se po letech temna vrací na výsluní, vítězí a bojuje o pozici vicemistra. Úspěch Hondy v MotoGP má ale paradoxní příchuť, jak odhaluje tovární jezdec Luca Marini. Jejich největší zbraň je totiž zároveň jejich největší slabinou.
Konečně zpět ve hře
Po několika sezonách, kdy se motocykly Honda trápily v druhé polovině startovního pole, zažívá značka v roce 2025 výrazné oživení. Dvouleté čekání na vítězství ukončil Johann Zarco z týmu LCR triumfem ve Velké ceně Francie a o pár týdnů později přidal pětatřicetiletý Francouz i pódium na suchu v britském Silverstonu.
Čísla mluví jasně. Po čtrnácti odjetých podnicích ztrácí Honda v hodnocení konstruktérů pouhých 40 bodů na druhou Aprilii. Silné výsledky sbírají všichni jezdci, samotného Lucu Mariniho nevyjímaje, který si v Maďarsku dojel pro skvělé čtvrté a páté místo. Zdá se, že japonská mašina je konečně konkurenceschopná. Jenže pod povrchem se skrývá záludný problém.
Příliš hodná motorka?
Luca Marini v novém videu na oficiálním webu MotoGP přesně pojmenoval, v čem spočívá současná síla, ale i slabost motocyklu RC213V. Podle něj je klíčem k úspěchu její až nečekaná uživatelská přívětivost.
„V jistém smyslu je naší nejsilnější stránkou to, jak příjemné je na té motorce jezdit. Je super jednoduchá. Všimněte si, že v prvních trénincích jsme skoro vždycky na čele,“ popisuje Marini schopnost Hondy rychle najít tempo.
Právě tato vlastnost se ovšem stává limitem v klíčových momentech víkendu, kdy je potřeba ze stroje vyždímat absolutní maximum. „Jenže když potřebujete překonat ten výkonnostní strop a najít poslední dvě tři desetiny, začne to být extrémně obtížné. A myslím, že přesně v tom je i naše malá slabina,“ přiznává otevřeně.
Italská spojka v Japonsku
Jedním z hlavních architektů obratu k lepšímu je bezpochyby Romano Albesiano. Bývalý technický ředitel Aprilie vnesl do japonského projektu čerstvý vítr a jiný pohled na věc.
„Romano se stále více zapojuje do práce s Japonci. Mají spolu velmi dobrý vztah a myslím, že to pomůže celý proces trochu zrychlit,“ vysvětluje Marini. „Díky lepšímu propojení mezi všemi částmi vývoje bude mnohem snazší motorku vylepšovat.“
Honda tak přesně ví, kde ji tlačí bota. Základní kámen v podobě „hodné“ motorky je položen. Nyní začíná klíčová fáze, jíž je hledání posledních desetin, které dělí dobrý stroj od vítězného.
Zdroj foto: Pixabay