„Nejsem velkým fanouškem této kontroly skluzu,“ přiznává jezdec týmu Gresini Alex Marquez. Nový elektronický systém v MotoGP má sice primárně sloužit bezpečnosti, avšak zároveň poskytuje i výkonnostní výhodu. A právě tu se španělský pilot navzdory svým výhradám učí využívat.
Bezpečnost, či berlička pro jezdce?
Nový systém kontroly skluzu, jenž byl v MotoGP představen při Velké ceně Rakouska, má za hlavní cíl zabránit nebezpečným pádům typu „highside“, které nedokáže zachytit běžná kontrola trakce. Jak se však ukazuje, tato elektronická novinka má i znatelný vliv na výkon.
Pomáhá jezdcům lépe zvládat motocykl, zejména na opotřebovaných pneumatikách v závěru závodu. Právě proto se všechny týmy snaží co nejrychleji pochopit, jak z ní vytěžit maximum.
Nejsem fanoušek, avšak musím z toho těžit
Jedním z těch, kdo se na novinku dívá s jistými rozpaky, je Alex Marquez. Během testů v Misanu, kde skončil celkově druhý, se věnoval právě práci s tímto systémem.
„Nejsem velkým fanouškem této kontroly skluzu,“ sdělil upřímně. „Myslím, že by větší rozdíl měl dělat jezdec, nikoli elektronika. Je to ovšem v pravidlech, pročež z toho musíme vytěžit maximum,“ vysvětlil svůj pragmatický postoj.
Pozitivní den v Misanu
Jeho práce na nastavení se zjevně vyplatila. V testech byl totiž na použitých pneumatikách o poznání rychlejší než v nedělním závodě, kde v závěrečných kolech mírně ztrácel.
„Možná jsme na nastavení něco našli, ale nešlo o nic velkého,“ hodnotil. „Byl to pro nás opravdu snadný test,“ dodal jezdec, který o víkendu obsadil druhé místo ve sprintu a třetí v hlavním závodě.
Pohled na zbytek sezony
Alex Marquez si v šampionátu upevňuje druhou pozici za svým bratrem Marcem, přičemž na třetího Pecca Bagnaiu má šest závodů před koncem pohodlný náskok 93 bodů. Navíc bylo potvrzeno, že pro sezonu 2026 dostane tovární motocykl Ducati. Jeho současná práce na vývoji je tak i investicí do budoucna, kdy se bude chtít zařadit mezi absolutní elitu.
Zdroj foto: Pixabay
