Jeho styl jízdy bere dech a popírá fyzikální zákony, jenže v královské kubatuře narazila kosa na kámen. Turecký fenomén Toprak Razgatlioglu si vyzkoušel motocykl MotoGP a zjistil, že staré triky nefungují. „Nebude brzdit jako v Superbicích, to je jisté,“ prozradil testovací jezdec Augusto Fernandez pro web Crash.net.
Krocení divokého stylu
Když se řekne jméno Toprak, fanouškům naskočí obraz motorky letící do zatáčky se zadním kolem vysoko ve vzduchu. Jenže to, co funguje na produkčních strojích, může být na prototypech cestou do kačírku. Během testů v Aragonu, které proběhly 9. a 10. listopadu, se turecký šampion posadil na vyvíjenou Yamahu a musel se přizpůsobit.
Situaci zblízka sledoval oficiální testovací jezdec Yamahy Augusto Fernandez, který na okruhu rovněž kroužil v rámci přípravy na novou specifikaci motoru V4. Ten pro web Crash.net nabídl unikátní vhled do Toprakovy kuchyně. „Jedna věc je jistá, brzdění je jeho absolutně nejsilnější stránka,“ uznal Fernandez ve Valencii, kde se připravuje na nadcházející závodní víkend. Jedním dechem však upozornil na nutnou evoluci: „Nebude brzdit jako v Superbicích. Jeho cit pro brzdy je sice neuvěřitelný, pročež dokáže být rychlý i tady, ale musí na to jít úplně jinou cestou.“
Hlavolam jménem Michelin
Není to jen o technice jízdy, ba i o tom, co motorku drží na asfaltu. Přechod z pneumatik Pirelli na specifické Micheliny bývá pro jezdce z WorldSBK noční můrou. Fernandez, který má zkušenosti s oběma světy, má pro Razgatlioglua pochopení. I když spolu neřešili detaily nastavení, všiml si, co Turka trápilo nejvíce.
„Byl prostě šťastný, že může testovat. Spíše než motorku samotnou se snažil pochopit chování pneumatik,“ vysvětlil španělský jezdec a dodal, že kritickým bodem je zejména přední guma, která vyžaduje odlišné zacházení. Talentovaný Turek se však s výzvou popral se ctí. Fernandez měl možnost nahlédnout do telemetrie a neskrýval údiv. „Když jsem viděl jeho data a způsob, jakým motorku vodil, byl jsem příjemně překvapený. Časy na kolo sice nebyly oslnivé, ale to platilo i pro nás ostatní,“ dodal na obhajobu pomalejšího tempa.
Mýtus o zlém muži padl
Podmínky v Aragonu byly totiž všechno, jen ne ideální. Teplota trati se pohybovala okolo pouhých 14 stupňů Celsia, což z každého náklonu dělalo ruskou ruletu. Své o tom ví i vývojový jezdec Hondy Aleix Espargaro, který byl testům rovněž přítomen. Ten dokonce přiznal, že měl o turecké hvězdě zcela mylné představy.„Nikdy předtím jsem s ním nemluvil a měl jsem o něm trochu zkreslený obrázek, protože na trati působí jako nekompromisní tvrďák,“ svěřil se Espargaro. Osobní setkání v hotelu však ledy prolomilo. „Je to velmi milý a hodný kluk, což mě opravdu zaskočilo. A na trati? V těch šíleně chladných podmínkách, kdy jsem se v druhé zatáčce bál jen trochu naklonit, byl on docela rychlý,“ uzavřel Espargaro s tím, že Yamaha udělala tímto krokem skvělý tah. Zdá se, že ačkoliv Toprak musel svůj styl „kamikaze“ nechat v garáži, respekt si v paddocku MotoGP vybojoval okamžitě.
Zdroj foto: Profimedia
