Komatsu promluvil bez příkras: Toto je největší slabina Haasu

Sdílet článek

Místo radosti z krásy strojů přivezl Goodwood tvrdé uvědomění. Šéf týmu Haas Ayao Komatsu na festivalu odhalil, co nejvíc trápí americkou stáj. A není to rychlost ani piloti, ale samotná podstata týmu.

Tým bez jádra? Komatsu otevřeně pojmenoval problém

Většina týmů Formule 1 buduje svůj úspěch na vlastních základech. Vlastní továrny, personál, vývoj. Haas však stále zůstává výjimkou. Aktuální šéf americké stáje Ayao Komatsu během Goodwood Festival of Speed otevřeně připustil, že klíčový problém týmu nespočívá v aerodynamice nebo strategiích, ale v něčem mnohem zásadnějším… v samotné infrastruktuře.

„Naše aktuální nastavení není udržitelné. Nemáme zázemí, které mají ostatní týmy. Jsme závislí na externích dodavatelích a nemáme kontrolu nad celým vývojovým cyklem,“ řekl Komatsu dle Motorsport.com.

Dočasné řešení, nebo cesta do zkázy?

Haas od svého vstupu do F1 v roce 2016 zvolil unikátní model – většinu komponent nakupuje od externích firem, především od Ferrari a Dallary. To zpočátku pomáhalo držet náklady na uzdě, ale v moderním světě F1 to přináší spíš omezení než výhody.

Komatsu sám upozorňuje, že tento model týmu umožňuje přežít, ale nikoli konkurovat. Chybí mu možnost okamžité reakce, inovace i efektivní práce s daty. V době, kdy konkurence ladí detaily v reálném čase, Haas čeká na dodávku.

Gene Haas jako neviditelný kapitán

Jedním z problémů je i nízká angažovanost samotného majitele. Gene Haas do projektu sice investuje, ale zůstává stranou sportovního dění. V prostředí, kde většina šéfů týmů aktivně bojuje o pozice, působí americký miliardář spíše jako tichý akcionář.

„Bez silného lídra, který je každý den na trati a tlačí tým dopředu, se nedostaneme dál,“ přiznal Komatsu mezi řádky.

Co čeká Haas dál? Vývoj nebo stagnace?

Tým bude muset udělat rozhodnutí. Buď se rozhodne přejít na model „plného konstruktéra“ a investuje do vlastního vývoje a infrastruktury, nebo zůstane v roli outsidera, který přežívá na okraji. Komatsu ale dal jasně najevo, že čas nehraje v jejich prospěch.

Doporučujeme

FOX kupuje třetinu IndyCar. Začíná nová kapitola amerického závodění

Změna nepřišla s řevem motorů, ale s tichým podpisem. FOX Corporation získala třetinu podílu v Penske Entertainment a tím i přímý vliv na sérii...

Fanoušci viní Red Bull ze sabotáže. Tsunodu prý zničilo pozdní volání do boxu

Yuki Tsunoda předvedl v Belgii skvělou kvalifikaci, kde se přiblížil Maxu Verstappenovi na necelé tři desetiny. Jenže nadějný výsledek rozmetala závodní strategie. Podle fanoušků...

Sto vítězství a pořád hladoví. JR Motorsports vstoupil do klubu nesmrtelných

JR Motorsports dosáhl historické mety. Sté vítězství v NASCAR Xfinity Series posunulo tým mezi elitu a potvrdilo, že úspěch se neměří jen rychlostí, ale...

Finské lesy křičí vzrušením. Tänak získal vedení ve tmě

Estonský jezdec Ott Tänak ovládl první etapu Rallye Finsko a naznačil, že letos bude chtít víc než jen umírněné body. V městské super-stage v...

Damon Hill: Hamilton má u Ferrari mimozemský problém, ještě se nezabydlel

Sedminásobný šampion si z Belgie odvezl body, ale žádné velké nadšení. Lewis Hamilton sice předvedl v závodě brilantní strategii, Damon Hill však upozorňuje, že...

Rutronik Racing sbírá pódia jako na běžícím pásu. GT série má nového lídra konzistence

V prostředí přehlceném marketingem a agresivními slogany si Rutronik Racing razí cestu poctivou prací a systematickým výkonem. V GT World Challenge Europe znovu vystoupali...

Hamiltonův víkend v mlze: Ferrari mu v Belgii přistřihlo křídla

Lewis Hamilton předvedl v Belgii brilantní stíhací jízdu, ale nakonec narazil na hranici, kterou neurčila trať, ale vlastní tým. Ferrari mu totiž nařídilo taktiku...

Z odepisovaného lídra zpět do hry. Vasseur zřejmě zůstává díky Leclercovi

Fred Vasseur měl být podle mnohých na odchodu z Ferrari. Ovšem Charles Leclerc na trati spustil lavinu změn a sérií pódiových umístění otočil nejen...

Alex Dunne se dotkl hvězd, pak mu je sebrali. Penalizace změnila vítěze i šampionát

Alex Dunne projel cílem jako vítěz, ale jeho radost trvala jen chvíli. Technická penalizace za chybu při startu ho připravila o triumf i klíčové...

Déšť, strategie, přesnost. McLaren se utrhl v čele šampionátu

Oscar Piastri potvrdil výjimečnou formu letošní sezony, když ovládl Velkou cenu Belgie. V dešti, na vlhké trati a s opozicí v zádech si připsal...

Spa jako jizva: Gasly závodil s obrazem smrti v hlavě

Pro diváky je Spa-Francorchamps trať rychlosti a prestiže. Pro Pierra Gaslyho je to místo, kde se zastavil čas. Každý návrat na toto okruhové monstrum...

Bestie se probouzí: Genesis spustil motor hypercaru GMR-001

Ticho v dílně přerušil hluboký zvuk. Genesis poprvé spustil motor GMR-001, prototypu hypercaru, se kterým chce zaútočit na WEC a legendární Le Mans. První...

Jimmie Johnson chválí Daniela Suareze, ale připouští, že pro něj není místo v týmu

NASCAR umí být krutý svět. I když si získáte respekt legendy, nemusí to znamenat volnou sedačku. Jimmie Johnson otevřeně řekl, že Daniela Suareze obdivuje,...

Verstappen reaguje na šok z Red Bullu: Nový šéf, nová pravidla hry

Red Bull zažil zemětřesení. Christian Horner po dvaceti letech opustil místo šéfa týmu a na jeho místo nastoupil Lorenzo Mekies. Max Verstappen popsal, jak...

Alonso může být králem nové éry. Albon věří v jeho výjimečnost

Rok 2026 bude pro Formuli 1 revolucí. Nová éra motorů, nový způsob jízdy, nová pravidla. Všichni mluví o změně. A někteří už tuší, kdo...