Marini volá po změně. Současná kvalifikace je obrovský hendikep, říká

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Nezajet do Q2 je obrovský hendikep,“ prohlásil v rozhovoru pro web GPone.com pilot Hondy Luca Marini. Jezdec královské kubatury vyzval vedení k přehodnocení formátu kvalifikace… podle něj současný systém nespravedlivě trestá jezdce za jedinou chybu a ničí jim celý závodní víkend.

Jedna chyba, dva zničené závody

Italský jezdec Luca Marini se netají tím, že mu současný formát kvalifikace nevyhovuje. Problém vidí v obrovském tlaku na páteční odpolední trénink. Právě ten totiž jako jediný rozhoduje o přímém postupu deseti nejrychlejších jezdců do finálové kvalifikace Q2, kde se bojuje o pole position.

Kdo se do desítky nevejde, putuje do sobotní Q1. Jenže z té postupují pouze dva nejrychlejší. Při současné vyrovnanosti startovního pole je tak podle Mariniho systém až příliš krutý.

„S úrovní, jaká v MotoGP panuje, je tohle obrovský hendikep,“ svěřil se Marini webu GPone.com. „Bylo by fajn pokusit se o tom formátu znovu jednat se všemi týmy a jezdci.“ Nejvíce mu vadí, že jediná smolná chvíle v pátek, jako je pád nebo žlutá vlajka rušící rychlé kolo, prakticky odsoudí jezdce ke zpackanému víkendu. Startovní rošt je totiž stejný pro sobotní Sprint i nedělní Grand Prix. „Je ostuda zahodit celý víkend kvůli jedné takové chvíli.“

Více šancí pro rychlé jezdce

Marini navrhuje jednoduchou úpravu, která by dala rychlým jezdcům, kteří v pátek chybovali, větší šanci na nápravu. Inspiraci vidí v nižších třídách Moto2 a Moto3, kde z Q1 postupují čtyři nejrychlejší jezdci, nikoli jen dva.

„Bylo by dobré prostě zvýšit počet jezdců, kteří se dostanou z Q1 do Q2,“ navrhl. „Pokud je někdo zaseknutý v Q1, ale přitom má rychlost na to, aby vyhrál závod, měl by dostat víc příležitostí.“ Celkově v nižších třídách bojuje o pole position 18 jezdců, zatímco v královské MotoGP jen 12.

Slabina Hondy na jedno kolo

Mariniho kritika pramení i z problémů, které má jeho Honda. Zatímco v závodním tempu se tovární stroje dokážou držet, v kvalifikaci na jedno rychlé kolo ztrácejí.

„Ostatní dokážou z té zadní pneumatiky v prvním rychlém kole dostat mnohem víc přilnavosti a potenciálu,“ přiznal. „I Yamaha, která je v závodě pomalejší než my, je v kvalifikaci rychlá. A KTM v závodě často bojuje, ale v kvalifikaci je úžasná.“

Třebaže Ital uznal, že se pravidlům musí přizpůsobit, je jasné, že současný stav ho frustruje. „Problém je, že start ze třináctého místa vyžaduje v první zatáčce zázrak,“ uzavřel s odkazem na svůj start v Malajsii.

Zdroj foto: Profimedia

Reklama

Doporučujeme

Titul v ohrožení: Vettel radí Piastrimu, jak se vyhrabat z krize

Ještě nedávno držel otěže šampionátu pevně v rukou, nyní se mu sen o titulu rozplývá před očima. Oscar Piastri prožívá v Brazílii noční můru,...

Geniální tah, nebo risk? Verstappenova tajná zbraň pro Las Vegas odhalena

Lando Norris má na dosah ruky možnost definitivně vyřadit Maxe Verstappena z boje o titul, avšak Red Bull možná přišel s plánem, který mu...

Hořká příchuť návratu: Okamžik, kdy Niki Lauda pochopil, že není pánem situace

Niki Lauda byl zvyklý vítězit za každou cenu, avšak jedna noc v Las Vegas jeho vnímání závodění zásadně změnila. Když se v roce 1982...

Rozhodnutí v poušti: O titul mistra světa se bojuje do posledního metru

Náskok pouhé tři body a před sebou neprobádané duny. Světový šampionát v rallye míří do svého absolutního finále v Saúdské Arábii, kde se historie...

Psychická brzda a strach z pádu. Martín má za sebou těžký vstup do nové éry

Je úřadujícím mistrem světa, přesto se na nové motorce cítí jako naprostý zelenáč. Jorge Martín absolvoval první testovací den s Aprilií a hned narazil...

Tři body od ráje. Velšan Evans musí odrazit útok legendárního parťáka

Náskok pouhé tři body a před sebou neprobádané duny. Světový šampionát v rallye míří do svého absolutního finále v Saúdské Arábii, kde se historie...

Noční můra v Maranellu: Hamilton se trápí, šéfům dochází trpělivost

Mělo to být spojení snů, jež vrátí vzpínajícímu se koni zašlou slávu, leč realita připomíná spíše zlý sen. Lewis Hamilton se v rudém monopostu...

Zak Brown vysvětlil absenci Piastriho na pódiu: Všechno bylo jinak

Oslavy historického úspěchu měly malou vadu na kráse, neboť na společné fotografii chyběla jedna z klíčových postav. Když se tým radoval na stupních vítězů...

Musel jet pomalu, aby vyhrál: Fontana popisuje muka na cestě za titulem

Stačilo dojet, přesto to bylo drama. Japonské erzety zkrápěl hustý déšť a každá chyba mohla znamenat konec nadějí, ale italský talent nervy udržel na...

Fanoušci prokoukli strategii Ferrari: Sociální sítě zaplavila videa s Hamiltonem

Je to jen divadlo, nebo upřímná snaha o nápravu? Sociální sítě legendární stáje z Maranella se v posledních dnech plní záběry usměvavého Lewise Hamiltona...

Tohle nikdo nečekal: Hromadný pád nadějí a šokující triumf Aprilie

Poslední tanec sezony se změnil v divokou jízdu, kde na jedné straně teklo šampaňské proudem a na druhé vládla frustrace z promarněných šancí. Zatímco...

Piastriho sen o titulu se rozplývá kvůli jedinému technickému rozhodnutí

Měl našlápnuto k titulu, teď mu ale nejcennější trofej proklouzává mezi prsty. Oscar Piastri v závěru sezony ztrácí dech a může za to detail,...

Morbidelliho srazila bizarní nehoda na startu, zlomenina ruky mu zhatila testy

Měl to být velkolepý závěr roku, místo toho přišla studená sprcha ještě před zhasnutím červených světel. Bizarní srážka při formování na rošt ve Valencii...

Tajná dohoda děsí Itálii. Leclerc může odejít zadarmo, i když vyhraje titul

Prezident Ferrari John Elkann se snažil bouchnout do stolu a srovnat své hvězdy do latě, jenže v zákulisí tiká bomba, která může celou stáj...

Noční můra u Ferrari: Hamilton na odstřel kvůli jedné větě

Mělo to být spojení snů, ale mění se v otevřenou válku. Lewis Hamilton prožívá ve Ferrari krušné chvíle, které vyvrcholily veřejnou potyčkou s nejvyšším...
Reklama