Mysleli jste si, že diskvalifikace McLarenu v Las Vegas byla jen dílem smůly a náhody? Kdepak. V zákulisí Formule 1 to vře, neboť FIA potichu přitvrdila muziku a zavedla plošné kontroly, které nedají nikomu spát. Ferrari, které si tímto peklem už letos prošlo, dává najevo svou nelibost, protože tento hon na milimetry může v konečném důsledku rozhodnout o tom, kdo zvedne nad hlavu mistrovský pohár.
Konec namátkových kontrol
Lando Norris už pomalu chladil šampaňské s vidinou titulu, ale přísná pravidla ho vrátila na zem. Novinář Jorge Piero, který situaci v Las Vegas sledoval z první ruky, vnesl do kauzy nové světlo. Podle něj McLaren chyboval v nastavení světlé výšky ve snaze vyždímat z vozu maximum výkonu na okruhu, kde to potřebovali. Jenže narazili na novou realitu. FIA totiž v posledních týdnech dramaticky zpřísnila dohled.
Už to není o tom, že komisaři namátkově vytáhnou jedno nebo dvě auta. Federace jasně deklarovala, že kontroluje každý vůz stejným způsobem, aby předešla jakýmkoliv pochybnostem. Zdroje z paddocku tvrdí, že Ferrari je tímto postupem značně otrávené. Italové mají pocit, že se z letošní sezóny stal „rok diskvalifikací“, kde se o výsledcích nerozhoduje na trati, ale v garáži s posuvným měřítkem v ruce.
Čínská noční můra se vrací
Scuderia má pro své rozhořčení pádný důvod. Sami si tímto martyriem prošli už na začátku roku. Vzpomeňte si na Velkou cenu Číny, kde Lewis Hamilton ovládl sprint a vypadalo to na bod zlom. Následná diskvalifikace za nadměrné opotřebení desky podlahy však tým srazila do kolen.
Tato událost donutila inženýry k radikálnímu kroku. Museli zvednout světlou výšku vozu pro zbytek sezony, což negativně ovlivnilo aerodynamiku a výkon. Hamilton je přitom známý tím, že miluje auta „přilepená“ k zemi, pročež ho tato nutná opatrnost dostává do jezdecky nepříjemné situace. Ferrari muselo dokonce upravovat zadní zavěšení, aby problém vyřešilo, ale za cenu ztráty rychlosti.
Jízda na půl plynu
Dopad těchto přísných kontrol je vidět i přímo v závodech. Jezdci Ferrari jsou frustrovaní z neustálých pokynů do vysílačky, aby praktikovali „lift and coast“ (uvolnění plynu před zatáčkou a dojetí setrvačností). Dříve se to dělalo kvůli úspoře paliva, dnes je to nutnost, aby se auto při brzdění nepotápělo příliš nízko a nebrousilo podlahu o asfalt.
S vědomím, že FIA už nedělá jen namátkové kontroly, si žádný tým nemůže dovolit riskovat. Ferrari tak raději obětovalo šanci na vítězství v jednotlivých závodech výměnou za jistotu, že projdou technickou přejímkou. S blížící se změnou pravidel pro rok 2026 už bylo pozdě na to, aby se vraceli k rýsovacím prknům.
Zdroj foto: Pixabay
