Nahradit osminásobného mistra světa je úkol, z něhož by se podlomila kolena i těm nejsilnějším povahám, zvláště když přicházíte do týmu, který byl zvyklý vyhrávat tituly jako na běžícím pásu. Luca Marini otevřeně přiznal, že si důvěru inženýrů musel tvrdě vydřít, neboť po odchodu Marca Marqueze na něj v garáži zpočátku hleděli s despektem.
Ve stínu legendy bez koruny
Když se italský jezdec Luca Marini rozhodl vstoupit do jámy lvové a obléknout barvy tovární Hondy, čekal ho křest ohněm. Jeho debutová sezóna byla utrpením, během něhož nasbíral pouhých 14 bodů, což pro značku zvyklou na dominanci představovalo tvrdý náraz do zdi. Problém však nebyl jen v motorce. Marini narazil na lidskou bariéru. Inženýři HRC, rozmazlení lety úspěchů s Marquezem, nebyli připraveni naslouchat jezdci, který na kontě neměl patřičný počet titulů.
„Byl jsem tu nový a oni byli zvyklí na Marca, který hodně vyhrával. Byla to pro ně jiná situace, když jsem dorazil já… někdo bez dostatku titulů na to, aby byl jedničkou v továrně Hondy,“ svěřil se osmadvacetiletý závodník s pocity, které prožíval po svém příchodu. Chvíli trvalo, než pochopili, že cesta zpět na vrchol vede přes změnu myšlení.
Když Japonci konečně otevřeli uši
Sezóna 2025 však přinesla radikální obrat. Marini zakončil ročník se 142 body a nebýt zranění ze Suzuky, která ho vyřadila ze tří podniků, pravděpodobně by se stal nejlepším jezdcem značky v celkovém hodnocení. Tento progres kopíroval i zlepšení samotného stroje RC213V, který se podle dat přiblížil čelu o 57 procent.
Klíčem k úspěchu nebyla jen technika, nýbrž změna vztahů. „Myslím, že teď už mám jejich důvěru. Pokaždé, když promluvím, tak nejen poslouchají, ale také udělají to, o co žádám,“ pochvaloval si Marini. Uvědomil si, že získat si respekt v týmu, jako je Honda, vyžaduje čas a trpělivost. Japonci museli pochopit, že následovat jeho směr a zpětnou vazbu je tou správnou cestou ven z krize.
Psycholog v kombinéze
Bývalý jezdec týmu VR46 však ví, že role lídra nespočívá jen v ladění motoru. V moderní éře MotoGP, která je nabitá událostmi a stresem, musí fungovat i chemie v garáži. „Nejde jen o technickou zpětnou vazbu, ale i o lidskou stránku. Vytvořit skvělou atmosféru je super důležité, protože lidé jsou pod obrovským tlakem,“ vysvětlil svou filozofii Marini.
Zatímco loni začínali od nuly, cíl pro příští rok je vrátit se do boje o vítězství. Honda díky zlepšeným výsledkům sice přišla o některé úlevy v rámci koncesí, ale získala zpět víru ve vlastního jezdce.
Zdroj: Crash.net
Zdroj foto: Profimedia
