„Z hlediska nákladů je to sebevražda…“ Těmito nekompromisními slovy zhodnotil inženýr Aprilie Marco De Luca chystanou motorovou revoluci v MotoGP. Přechod na nové 850cc agregáty v roce 2027 sice má přinést bezpečnější a vyrovnanější závody, ale pro továrny to znamená obrovskou a nesmírně nákladnou výzvu.
Revoluce s otazníky
Od sezony 2027 čeká královskou kubaturu MotoGP první velká změna motorů od roku 2012. Dosavadní litrové agregáty nahradí menší 850cc jednotky. Společně s tím dojde i k zákazu zařízení pro úpravu světlé výšky a k omezení aerodynamiky.
Cílem těchto změn je především zvýšení bezpečnosti skrze snížení maximálních rychlostí a zároveň sblížení závodního pole. Již nyní se však v zákulisí ozývají pochybnosti, zda se těchto cílů podaří skutečně dosáhnout.
Ekonomická sebevražda
Jedním z nejhlasitějších kritiků je šéf vývoje v továrním týmu Aprilia, Marco De Luca. Ten se domnívá, že stejných cílů se dalo dosáhnout mnohem jednodušeji a levněji, například změnou dodavatele pneumatik.
„Z hlediska nákladů je toto cvičení s motorem podle mého názoru sebevražda,“ pravil De Luca. „Osobně se domnívám, že stejného výsledku by se dalo dosáhnout mnohem jednodušeji,“ vysvětlil s tím, že v počáteční fázi rozhodně nepůjde o levnější řešení.
Zcela nový motocykl od nuly
Problém podle něj spočívá v tom, že změna motoru si vyžádá kompletní přestavbu celého stroje. „Nemůžete jen vzít nový motor a dát ho do stávající motorky. To by byla prohraná partie,“ upozornil. Menší a lehčí agregát si vynutí změny, které zasáhnou prakticky celý motocykl. Jmenovitě půjde o:
- Nové umístění motoru v rámu
- Zcela odlišný výfukový systém
- Nově navržený chladicí systém
- Kompletně přepracované sání vzduchu
Velká výzva pro továrny
Všechny týmy tak podle De Lucy začínají pracovat prakticky od nuly. Přestože vedení šampionátu zavedlo opatření na snížení nákladů, jako je zákaz testování nových motorek na trati až do příštího roku, pro továrny představují nová pravidla obrovskou ekonomickou výzvu.
