„Nezajet do Q2 je obrovský hendikep,“ prohlásil v rozhovoru pro web GPone.com pilot Hondy Luca Marini. Jezdec královské kubatury vyzval vedení k přehodnocení formátu kvalifikace… podle něj současný systém nespravedlivě trestá jezdce za jedinou chybu a ničí jim celý závodní víkend.
Jedna chyba, dva zničené závody
Italský jezdec Luca Marini se netají tím, že mu současný formát kvalifikace nevyhovuje. Problém vidí v obrovském tlaku na páteční odpolední trénink. Právě ten totiž jako jediný rozhoduje o přímém postupu deseti nejrychlejších jezdců do finálové kvalifikace Q2, kde se bojuje o pole position.
Kdo se do desítky nevejde, putuje do sobotní Q1. Jenže z té postupují pouze dva nejrychlejší. Při současné vyrovnanosti startovního pole je tak podle Mariniho systém až příliš krutý.
„S úrovní, jaká v MotoGP panuje, je tohle obrovský hendikep,“ svěřil se Marini webu GPone.com. „Bylo by fajn pokusit se o tom formátu znovu jednat se všemi týmy a jezdci.“ Nejvíce mu vadí, že jediná smolná chvíle v pátek, jako je pád nebo žlutá vlajka rušící rychlé kolo, prakticky odsoudí jezdce ke zpackanému víkendu. Startovní rošt je totiž stejný pro sobotní Sprint i nedělní Grand Prix. „Je ostuda zahodit celý víkend kvůli jedné takové chvíli.“
Více šancí pro rychlé jezdce
Marini navrhuje jednoduchou úpravu, která by dala rychlým jezdcům, kteří v pátek chybovali, větší šanci na nápravu. Inspiraci vidí v nižších třídách Moto2 a Moto3, kde z Q1 postupují čtyři nejrychlejší jezdci, nikoli jen dva.
„Bylo by dobré prostě zvýšit počet jezdců, kteří se dostanou z Q1 do Q2,“ navrhl. „Pokud je někdo zaseknutý v Q1, ale přitom má rychlost na to, aby vyhrál závod, měl by dostat víc příležitostí.“ Celkově v nižších třídách bojuje o pole position 18 jezdců, zatímco v královské MotoGP jen 12.
Slabina Hondy na jedno kolo
Mariniho kritika pramení i z problémů, které má jeho Honda. Zatímco v závodním tempu se tovární stroje dokážou držet, v kvalifikaci na jedno rychlé kolo ztrácejí.
„Ostatní dokážou z té zadní pneumatiky v prvním rychlém kole dostat mnohem víc přilnavosti a potenciálu,“ přiznal. „I Yamaha, která je v závodě pomalejší než my, je v kvalifikaci rychlá. A KTM v závodě často bojuje, ale v kvalifikaci je úžasná.“
Třebaže Ital uznal, že se pravidlům musí přizpůsobit, je jasné, že současný stav ho frustruje. „Problém je, že start ze třináctého místa vyžaduje v první zatáčce zázrak,“ uzavřel s odkazem na svůj start v Malajsii.
Zdroj foto: Profimedia
