Měl našlápnuto k titulu, teď mu ale nejcennější trofej proklouzává mezi prsty. Oscar Piastri v závěru sezony ztrácí dech a může za to detail, který běžnému divákovi unikne, a sice specifické, a jak se ukazuje, nešťastné nastavení jeho monopostu.
Ztráta narůstá v tu nejhorší chvíli
Zatímco stáj McLaren už bujaře oslavuje zisk Poháru konstruktérů, v kokpitech obou oranžových vozů panuje zcela odlišná atmosféra. Jde o všechno. Ještě nedávno vedl šampionát mladý Australan, jenže karta se obrátila. Lando Norris využil perfektního víkendu v Brazílii, a jelikož jeho kolega v posledních závodech klopýtá, vytvořil si britský jezdec náskok čtyřiadvaceti bodů. Do konce zbývají pouhé tři závody, pročež se prostor pro chybu smrsknul na minimum.
Kde se stala chyba? Zlom nastal pravděpodobně už v Monze, kdy Piastri musel přepustit pozici po nepovedené zastávce v boxech. Od té doby tahá za kratší konec provazu. Třebaže má McLaren dominantní auto, Australan se v něm necítí tak komfortně jako jeho parťák.
Když volant neposlouchá tak, jak má
Záhada Piastriho zpomalení má technické vysvětlení, které v podcastu Pit Pass F1 rozklíčoval novinář Diego Mejia. Problém není v rychlosti na rovinkách, nýbrž v technických pasážích a v tom, jak se vůz chová při nájezdu do oblouku.
„Bohužel se zdá, že způsob, jakým muselo být auto nastaveno, opět nehrál do karet jeho silným stránkám,“ poznamenal Mejia na adresu Piastriho trápení. Podle něj se opakuje scénář z Mexika či Austinu, kde nastavení vozu příliš namáhalo pneumatiky.
Rozdíl je patrný pouhým okem při srovnání záběrů z kokpitu. „Když se podíváte na kvalifikační kola obou jezdců, uvidíte stejný trend, zejména v pomalých zatáčkách. Lando dokáže auto otočit, aniž by musel tolik kroutit volantem,“ vysvětlil žurnalista a dodal zajímavý detail: „Nemusí dávat takový rejd jako Oscar. To má pak následky na výjezdu, kdy Oscarovi auto později ‚ustřelí‘ a jeho průjezd není tak čistý jako Landův.“
Osudová volba nových dílů
Celá situace má přitom kořeny v rozhodnutí, které padlo už v polovině sezony. McLaren tehdy vyvinul nové komponenty zavěšení, jež měly učinit model MCL39 ovladatelnějším. Zatímco Lando Norris novinku okamžitě nasadil, australský závodník Oscar Piastri se k ní postavil zády a nové díly odmítl.
Nyní se zdá, že právě tato volba může rozhodnout o titulu. Uvnitř týmu se dokonce začínají ozývat hlasy, které zpětně hodnotí Piastriho dřívější vítězství střízlivější optikou… naznačují, že spíše než o genialitu Australana šlo v té době o Norrisovo chvilkové selhání. Britský pilot se však oklepal, srovnal skóre v počtu vítězství a díky lepšímu technickému souznění s vozem míří za titulem. Piastrimu tak nezbývá než doufat, že v závěrečném „triple-headeru“ najde ztracenou rychlost, jinak mu zbydou jen oči pro pláč.
Zdroj foto: Pixabay
