Vzpomínky na zlatou éru rallye ožívají, byť v moderním a technologicky vyspělém hávu. Legendární italská automobilka po dlouhých letech půstu oficiálně potvrdila, že v roce 2026 vtrhne zpět do světového šampionátu s technikou, která má prohnat ty nejrychlejší a navázat na slavnou historii.
Zrození nové bestie pod křídly giganta
Fanoušci motorsportu mohou začít stříhat metr. Lancia se vrací na scénu FIA World Rally Championship, a to rovnou s tovární podporou v kategorii WRC2.
Hlavní zbraní v boji o vavříny se stane zbrusu nový model Ypsilon Rally2 HF Integrale. Nejde přitom o žádný osamocený výstřel do tmy, nýbrž o promyšlený produkt společného vývoje inženýrů Lancie a divize Stellantis Motorsport.
Konstruktéři neponechali nic náhodě. Při vývoji čerpali z dlouholetých zkušeností s vozy kategorie Rally2, které nasbíraly sesterské značky Peugeot a Citroën.
Cílem je postavit auto, které bude od prvního startu na slavné Rallye Monte-Carlo konkuroceschopné a připravené vyhrávat.
Pod kapotou nové zbraně se ukrývá přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, který produkuje úctyhodných 287 koní.
Sílu na kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka SADEV spolu s mechanickými diferenciály na obou nápravách. O kontakt s vozovkou se starají špičkové třícestné nastavitelné tlumiče Reiger.
Od alpských průsmyků po zákaznický servis
Vývojový tým si dal záležet na každém detailu. Vůz kombinuje zcela novou karoserii s přepracovaným rozložením hmotnosti a vylepšenou aerodynamikou.
Nové řešení turba a systému anti-lag pak vychází z širších závodních aktivit koncernu Stellantis.
Aby byla technika stoprocentně připravena, probíhalo náročné testování nejen na tradičním zkušebním polygonu v Baloccu, ale také v drsných podmínkách francouzských Alp.
Návrat značky je součástí širší strategie. Ypsilon Rally2 HF Integrale stane na vrcholu závodního žebříčku Stellantisu, nad modely Rally4 a vstupním Ypsilon HF Racing.
Všechny tři verze budou k dispozici skrze Stellantis Motorsport Racing Shop. První zákazníci by se svých vozů Rally2 měli dočkat v prvním čtvrtletí roku 2026.
Továrna neplánuje jen vlastní účast. Počítá se s masivní podporou soukromých jezdců a zákaznických týmů napříč WRC2, evropským šampionátem ERC i národními sériemi v Itálii, Francii, Španělsku či Belgii.
Tovární speciál by se měl v roce 2026 objevit minimálně na osmi podnicích mistrovství světa.
Emoce legendy a pohled do budoucna
Návrat není jen marketingovým tahem, ale srdeční záležitostí. Generální ředitelka Lancie Roberta Zerbi zdůraznila, že program WRC2 odráží dlouhodobé ambice značky znovu se etablovat na mezinárodní scéně.
„Naše dědictví nás inspiruje, ale nebrzdí,“ vysvětlila Zerbi a jasně definovala postoj automobilky: „Jsme tu proto, abychom závodili.“
Celý projekt má i silný lidský rozměr, což potvrzuje zapojení jedné z největších ikon tohoto sportu.
Dvojnásobný mistr světa a technický konzultant Miki Biasion přiznal, že pro všechny zúčastněné má vývoj nového vozu obrovskou emocionální váhu.
„Vidět Lancii zpátky v rallye, to je jako uzavření kruhu,“ svěřil se Biasion. „Je vzrušující vidět tohle auto připravené a moci podporovat mladé jezdce, kteří přicházejí na scénu.“
Zdroj foto: Pixabay
