Královna motorsportu se probouzí z dlouhého spánku a fanouškům po celém světě běhá mráz po zádech. Italská Lancia oficiálně potvrdila návrat do světového šampionátu rallye, kde hodlá s novým modelem Ypsilon Rally2 HF Integrale navázat na svou slavnou historii a zatopit konkurenci.
Technika zrozená v Alpách
Návrat značky do kolotoče WRC není jen nostalgickým vzpomínáním na staré časy, nýbrž promyšleným krokem podpořeným silou koncernu Stellantis. Inženýři zužitkovali léta zkušeností z programů Peugeotu a Citroënu, aby na čistém listu papíru stvořili stroj schopný vyhrávat. Pod kapotou nového speciálu hřmí přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem 287 koní, která svou sílu přenáší na kola skrze pětistupňovou sekvenční převodovku SADEV.
Auto prošlo tvrdým křestem ohněm. Testovací jezdci ho trápili v neúprosných podmínkách francouzských Alp i na tradičním polygonu v Baloccu, aby vyladili mechanické diferenciály a špičkové tlumiče Reiger. Výsledkem je vůz s přepracovaným rozložením hmotnosti a agresivní aerodynamikou, který má jediný cíl. Tím je boj o vítězství v kategorii WRC2 hned od prvního startu na slavné Rallye Monte-Carlo.
Dědictví nás nebrzdí
Lancia neplánuje jen účast továrního týmu, ale otevírá náruč i soukromníkům. Nový Ypsilon bude k dispozici zákaznickým týmům napříč Evropou, pročež se s ním setkáme i v národních šampionátech Itálie či Španělska. Generální ředitelka Roberta Zerbi jasně naznačila, že se nechtějí jen vézt na vlně staré slávy. „Naše dědictví nás inspiruje, ale nedovolíme, aby nás brzdilo. Jsme tu od toho, abychom závodili,“ vysvětlila rázně ambice značky na webu WRC.
Projekt má i silný emocionální náboj, což potvrzuje zapojení dvojnásobného mistra světa Mikiho Biasiona v roli konzultanta. „Vidět Lancii zpátky v rallye je jako uzavření kruhu. Je vzrušující sledovat ten vůz připravený k akci a podporovat mladé jezdce, kteří přicházejí,“ svěřil se dojatý šampion. První kusy se k zákazníkům dostanou v prvním čtvrtletí roku 2026 a tovární tým plánuje účast na minimálně osmi podnicích mistrovství světa.
Zdroj foto: Lancia.com
