Záře reflektorů v Džiddě prořízla tmu a odstartovala finále, na které jsme všichni čekali. Ott Tänak sice ovládl úvodní superspeciálku a usadil se na čele, leč to pravé pouštní dobrodružství plné zrádného písku na posádky teprve čeká, pročež se ty skutečné rozdíly začnou tvořit až zítra.
Estonský blesk a lotyšské překvapení
Zatímco všichni vyhlíželi souboj o titul, show si pro sebe ukradl jezdec Hyundaie. Ott Tänak prolétl asfaltovou zkouškou v čase 3 minuty a 53,3 sekundy, čímž nechal za zády celou špičku. Byla to čistá jízda bez jediné chybičky, která mu zajistila náskok 1,2 sekundy na Sébastiena Ogiera.
Mnohem větší pozdvižení však v servisní zóně vyvolal výkon Martinse Seskse. Lotyšský mladík v barvách M-Sport Ford předvedl jízdu, která zvedala diváky ze sedadel. Ztratil pouhé 1,6 sekundy na vítěze a drze se vklínil mezi legendy tohoto sportu na třetí příčku. Ukázal, že i bez hybridního pohonu dokáže na technické trati potrápit ty nejlepší.
Opatrní adepti na titul
Zrak všech se však upíral především na trojici, která si to rozdává o celkové prvenství. Sébastien Ogier začal nejlépe a drží se v těsném závěsu za lídrem. Jeho soupeři zvolili o poznání opatrnější strategii. Elfyn Evans, jenž do soutěže vstupoval s titěrným náskokem tří bodů, zajel naprosto shodný čas jako Thierry Neuville a na Tänaka ztratil 2,1 sekundy, což stačilo na dělené páté místo.
Ještě o kousek dále se ve výsledkové listině krčí Kalle Rovanperä. Finský šampion nabral manko 2,5 sekundy a figuruje na šesté pozici. Je zjevné, že nikdo z favoritů nechtěl riskovat hloupost na úvodním asfaltu, když se rozhodující bitvy odehrají na šotolině.
Ulité starty a písečná hrozba
Ne všichni však zvládli tlak premiéry s chladnou hlavou. Nasser Al-Attiyah, který měl být domácím želízkem v ohni, si hned na úvod vykoledoval desetisekundovou penalizaci za ulitý start, což není zrovna vstup, jaký si představoval.
Tato „sterilní“ asfaltová předehra je však minulostí. Teď přichází realita. Posádky čeká přesun na sever, kde na ně číhá více než sto ostrých kilometrů v poušti. Tam už nebude rozhodovat jen rychlost na hladkém povrchu, nýbrž schopnost číst zrádný terén plný kamení a písku.
Zdroj: WRC.com
