„Znamená to všechno,“ pronesl Oliver Solberg poté, co bylo v Nagoji oznámeno, že se stává plnohodnotným továrním jezdcem týmu Toyota pro FIA Mistrovství světa v rallye. Pro čtyřiadvacetiletého Švéda je to životní milník, který si vyjel naprosto senzační sezónou.
Solberg se v roce 2026 připojí k pětivozové sestavě Rally1 po boku Elfyna Evanse, Sébastiena Ogiera, Takamota Katsuty a Samiho Pajariho. Bude to jeho první kompletní sezóna v nejvyšší úrovni rallye.
Jeho postup přichází po fenomenálním roce 2025. Ten byl korunován nejen ziskem titulu ve WRC2, ale především šokujícím triumfem při jeho jediném startu s vozem nejvyšší specifikace. Toyota mu dala jednorázovou příležitost v Estonsku a Solberg při svém debutu v továrním týmu dokázal senzačně vyhrát absolutní klasifikaci.
Trpělivost jako klíč k úspěchu
Nyní, když dosáhl snu každého mladého závodníka, neskrýval své emoce. „Je to ta největší věc, která se mi kdy v životě stala,“ svěřil se Solberg během oficiálního představení. „Mít tuto příležitost být jezdcem WRC je to nejlepší, co můžete mít. Je to něco, pro co jsem tvrdě pracoval mnoho let a o čem jsem snil od dětství.“
Zároveň zdůraznil, že za jeho úspěchem stojí vědomé rozhodnutí nespěchat. „Jsem velmi šťastný a hrdý na sebe, že jsem zůstal klidný a měl trpělivost. Měl jsem mnoho možností a mohl jsem jít jinam, ale trpělivost je klíčová, když jste stále mladí,“ přemítal.
„Vyčkal jsem a dostal příležitost odjet plnou sezónu v Rally2, kde jsem absolvoval všechny rallye, a pak tu jednu ránu v Estonsku, kterou jsem celou nějak vyhrál. Myslím, že tohle je ten nejlepší důkaz trpělivosti.“
Učební rok nebo útok na pódia?
Třebaže Solberg již prokázal dovednosti potřebné k porážení elity WRC, je si vědom, že v roce 2026 se bude muset ještě hodně učit. Očekávání se snaží mírnit.
„Samozřejmě, že se úroveň očekávání trochu vyrovnává,“ dodal. „Máme za sebou extrémně silný rok s devíti výhrami ze třinácti ve WRC a WRC2, takže příští rok bude pár rallye, kde doufám ve skvělé výsledky, ale stále je co se učit.“
Jedna klíčová meta je však již splněna. „Už jsem si odškrtl kolonku prvního vítězství, takže ten tlak je pryč – vím, že to dokážu, když se dobře připravíme. Cílem je být konzistentní a mít svým způsobem učební rok.“
Jeho nový šéf to však vidí optimističtěji. Šéf týmu Toyota Jari-Matti Latvala byl letos ohromen Solbergovou rychlostí a vyspělostí. Podle něj není důvod, proč by nová posila nemohla bojovat o stupně vítězů pravidelně.
„Uvidíme, jaké to bude. Možná bude pod větším tlakem, což může změnit situaci, ale věříme, že je schopen ten tlak zvládnout,“ pronesl Latvala. „Co se týče rychlosti, tam už je. Je schopen bojovat o pódium v každém závodě.“
Zdroj foto: Profimedia
