Záhada středně rychlých zatáček. Max Verstappen popsal, v čem tkví technická genialita McLarenu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Celý paddock se shoduje, že McLaren letos dominuje díky skvělé práci s pneumatikami. Čtyřnásobný šampion Max Verstappen ale tvrdí, že to je jen polovina pravdy. Podle něj tkví skutečné tajemství jejich úspěchu v neuvěřitelném výkonu ve středně rychlých zatáčkách.

Tajemství se skrývá v zatáčkách

Sezona Formule 1 se přehoupla do své druhé poloviny a jedna věc je jasná: McLaren je v naprosto dominantní pozici. Tým z Wokingu vyhrál 11 ze 14 dosavadních závodů a Max Verstappen se na své soupeře dívá s propastnou ztrátou téměř sta bodů. Většina expertů přisuzuje úspěch McLarenu jeho šetrnosti k pneumatikám, nizozemský pilot ale nabídl mnohem detailnější pohled.

„Je jasné, že jsou lepší s pneumatikami. Dokážou je udržet naživu mnohem lépe,“ přiznal Verstappen pro Sky Sports F1. Dodal, že tato výhoda je nejvíce patrná na mokru, kde jsou pneumatiky křehčí a rychleji se přehřívají.

Podle něj to ale není jediný a možná ani hlavní důvod. „Zároveň si myslím, že jejich výkon ve středně rychlých zatáčkách je neuvěřitelný ve srovnání se všemi ostatními na startovním roštu,“ odhalil. „Ta rotace, kterou mají na přední nápravě, aniž by ztratili přilnavost na zadní, je něco neuvěřitelného. To je něco, čeho se musíme pokusit dosáhnout i my.“

Data nelžou, přiznává šéf McLarenu

Verstappenova slova nejsou jen pouhou spekulací. Jeho analýzu s odkazem na tvrdá data potvrdil i šéf týmu McLaren Andrea Stella.

„Dá se na to odpovědět pouhým pohledem na GPS data,“ řekl Stella v rozhovoru pro Motorsport Week. „Když se podíváte na srovnání rychlosti s ostatními týmy, data říkají, že McLaren dokáže generovat nejvyšší rychlost uprostřed středně rychlých zatáček. Takže si myslím, že Maxovo hodnocení je správné.“

Stella zároveň přiznal, že jejich vůz má i slabiny. „V opravdu rychlých zatáčkách, jako je Copse v Silverstone, nebo v těch velmi pomalých, nejsme nejrychlejší.“ Klíčem k úspěchu je ale fakt, že většina zatáček na okruzích v kalendáři F1 je právě středně rychlých. „A v tomto rozsahu je naše auto, s daty v ruce, nejlepší,“ uzavřel.

Hon na svatý grál Formule 1

Verstappenova analýza, potvrzená šéfem McLarenu, tak dává jasnou odpověď na otázku, proč Red Bull dokázal být konkurenceschopný jen na vysokorychlostních tratích jako Suzuka nebo Imola. Pro rakouskou stáj a zbytek světa je nyní úkol jasný.

Rozluštit záhadu dokonalé rovnováhy mezi přilnavostí přední a stabilitou zadní části vozu ve středně rychlých zatáčkách se stalo pro soupeře McLarenu prioritou číslo jedna. Pokud se jim to nepodaří, cesta britského týmu za oběma tituly bude v letošní sezoně nezastavitelná.

Zdroj foto: Pixabay

Reklama

Doporučujeme

Unikátní pocta pro trápícího se šampiona: Hamilton má ve Vegas vlastní tribunu

Letošní rok je pro něj noční můrou, na kterou by nejraději zapomněl, přesto se mu dostává pocty hodné skutečného krále. Sedminásobný světový šampion Lewis...

Kanál zničil monopost i závod. Sainzova noční můra z Vegas ožívá

Představte si, že vám cizí nedbalost zničí auto, a vy za to ještě dostanete pokutu. Přesně tohle absurdní divadlo prožil Carlos Sainz v ulicích...

Legenda se vrací domů. Italská značka po dekádách oživí tratě mistrovství světa

Vzpomínky na zlatou éru rallye ožívají, byť v moderním a technologicky vyspělém hávu. Legendární italská automobilka po dlouhých letech půstu oficiálně potvrdila, že v...

Titul v ohrožení: Vettel radí Piastrimu, jak se vyhrabat z krize

Ještě nedávno držel otěže šampionátu pevně v rukou, nyní se mu sen o titulu rozplývá před očima. Oscar Piastri prožívá v Brazílii noční můru,...

Geniální tah, nebo risk? Verstappenova tajná zbraň pro Las Vegas odhalena

Lando Norris má na dosah ruky možnost definitivně vyřadit Maxe Verstappena z boje o titul, avšak Red Bull možná přišel s plánem, který mu...

Hořká příchuť návratu: Okamžik, kdy Niki Lauda pochopil, že není pánem situace

Niki Lauda byl zvyklý vítězit za každou cenu, avšak jedna noc v Las Vegas jeho vnímání závodění zásadně změnila. Když se v roce 1982...

Rozhodnutí v poušti: O titul mistra světa se bojuje do posledního metru

Náskok pouhé tři body a před sebou neprobádané duny. Světový šampionát v rallye míří do svého absolutního finále v Saúdské Arábii, kde se historie...

Psychická brzda a strach z pádu. Martín má za sebou těžký vstup do nové éry

Je úřadujícím mistrem světa, přesto se na nové motorce cítí jako naprostý zelenáč. Jorge Martín absolvoval první testovací den s Aprilií a hned narazil...

Tři body od ráje. Velšan Evans musí odrazit útok legendárního parťáka

Náskok pouhé tři body a před sebou neprobádané duny. Světový šampionát v rallye míří do svého absolutního finále v Saúdské Arábii, kde se historie...

Noční můra v Maranellu: Hamilton se trápí, šéfům dochází trpělivost

Mělo to být spojení snů, jež vrátí vzpínajícímu se koni zašlou slávu, leč realita připomíná spíše zlý sen. Lewis Hamilton se v rudém monopostu...

Zak Brown vysvětlil absenci Piastriho na pódiu: Všechno bylo jinak

Oslavy historického úspěchu měly malou vadu na kráse, neboť na společné fotografii chyběla jedna z klíčových postav. Když se tým radoval na stupních vítězů...

Musel jet pomalu, aby vyhrál: Fontana popisuje muka na cestě za titulem

Stačilo dojet, přesto to bylo drama. Japonské erzety zkrápěl hustý déšť a každá chyba mohla znamenat konec nadějí, ale italský talent nervy udržel na...

Fanoušci prokoukli strategii Ferrari: Sociální sítě zaplavila videa s Hamiltonem

Je to jen divadlo, nebo upřímná snaha o nápravu? Sociální sítě legendární stáje z Maranella se v posledních dnech plní záběry usměvavého Lewise Hamiltona...

Tohle nikdo nečekal: Hromadný pád nadějí a šokující triumf Aprilie

Poslední tanec sezony se změnil v divokou jízdu, kde na jedné straně teklo šampaňské proudem a na druhé vládla frustrace z promarněných šancí. Zatímco...

Piastriho sen o titulu se rozplývá kvůli jedinému technickému rozhodnutí

Měl našlápnuto k titulu, teď mu ale nejcennější trofej proklouzává mezi prsty. Oscar Piastri v závěru sezony ztrácí dech a může za to detail,...
Reklama